Marketing tijdens COVID-19: hoe blijf je zichtbaar?

Het coronavirus heeft sommige bedrijven in een survival-modus gedwongen. Voor veel MKB bedrijven was thuiswerken in 2019 nog not done, nu weten we allemaal niet beter. Heeft deze crisis aanleiding gegeven om na te denken over je marketing? En vanuit welke invalshoek? Voor veel MKB bedrijven was marketing ook een cost centre, ben je vanuit die overtuiging gaan bezuinigen op marketing?

Dit bijzonder merkwaardige jaar is ons allemaal overkomen, en voor ons allemaal zeer waarschijnlijk ‘life-changing’. Het zijn voor alle ondernemers spannende en onzekere tijden, want iedere doelgroep kan geraakt worden door de gevolgen van de maatregelen die zijn genomen om het virus te bestrijden.

De gevolgen van het Corona virus verschillen vanzelfsprekend per sector en bedrijf. Ruwweg zijn er 3 categorieën bedrijven.

  • De bedrijven die nergens last van hebben of zelfs qua omzet profiteren. Denk aan sommige IT-bedrijven, accountants en uiteraard supermarkten. Zij kunnen rekenen op top-drukte. Mooi natuurlijk, maar ook onverwacht. Zie je operatie daarin maar zo snel als het is gegaan op te schalen.
  • Er zijn bedrijven waarvan de continuïteit op het spel staat. De bedrijfsvoering moet grondig en snel worden aangepast om te overleven. Dat geldt voor KLM, maar natuurlijk ook voor cultuur, sport en horeca. Met allerlei creatieve initiatieven zetten zij alle zeilen bij om de schade te beperken of überhaupt te overleven.
  • En er is een (gelukkig) grote middengroep. Activiteiten en investeringen worden vanzelfsprekend teruggeschroefd. Maar jullie bedrijf gaat dit overleven. Met thuiswerken zijn werkzaamheden nu anders. Maar naar verloop van tijd wordt ook dat normaal. Met name voor deze groep zal het coronavirus strak (hopelijk) een tijdelijke hick-up blijken te zijn.

Hoort jouw bedrijf bij die grote middengroep? Lees dan zeker even verder. Een marketing groeiplan helpt jouw onderneming aan een strategie om sterker uit de crisis te komen. Hieronder de samenvatting met tips.

Marketing groeiplan: 4 stappen om te groeien in coronatijd

De coronacrisis betekent niet dat de behoefte van consumenten is verdwenen. Eén van de gevolgen is dat mensen veel meer tijd op het internet doorbrengen. Je klanten zijn daardoor makkelijker te bereiken dan ooit. Met deze 4 stappen speel je slim in op deze situatie:

1. Pas je propositie aan op de actualiteit.

In de recruitment zijn horeca-vacatures bijvoorbeeld ingestort, terwijl logistieke vacatures juist hard gaan. Communiceer je nieuwe propositie vervolgens overal op je website en andere kanalen.

2. Tone of voice.

We bevinden ons in een nieuwe realiteit, dus pas je communicatie daar ook op aan. Verander calls-to-action van ‘maak een afspraak’ naar ‘maak een digitale afspraak’ of ‘een virtuele bak koffie doen’. Bedenk ook alternatieve campagnes. Het is daarnaast belangrijk om de veelgestelde vragen op je website uit te breiden met corona-gerelateerde vragen en antwoorden

3. Inbound marketing.

Stuur nieuwsbrieven (met marketing automation tools) naar je klanten en zet regelmatig nieuwe blogs online. Voor een groter bereik kun je je blogs promoten op social media. Dat kan ook met video’s.

4. Goedkoper adverteren.

Sinds de coronacrisis zijn de costs per click in sommige branches met meer dan 50% gedaald. Dat terwijl mensen juist veel meer online te vinden zijn. Kijk ook eens naar traditionele marketing, zoals advertenties op de radio of in tijdschriften. Ook die kanalen staan onder druk en zijn nu als gevolg veel goedkoper.

Heb je behoefte aan tijdelijke hulp om je marketing groeiplan te realiseren? Laten we dan vooral afspreken voor een digitale kop koffie, ik help je graag vooruit.

Marketing in coronatijd: hoe pak je dat aan?

In tijden van crisis zijn er ook altijd kansen:

  • Kansen om een nieuwe doelgroep aan te boren.
  • Kansen om je propositie ingrijpend te veranderen.
  • Kansen om totaal iets nieuws op te zetten, waar je ondernemershart weer van gaat kloppen.

Juist een marketing afdeling ontwikkelt strategie, planning, structurele verbeteringen en voorbereiding. Zo zet je de eerste stap om van je marketing een profit centre te maken, in plaats van een cost centre.

Geen enkel bedrijf had voor deze situatie een kant-en-klaar scenario klaarliggen. Heb jij je marketing op een lager pitje hebt gezet, en misschien wel afscheid genomen van mensen op die afdeling? Dat was operationeel of vanuit kostenbesparing gezien misschien wel een verstandig besluit maar marketing bestaat – in tegenstelling tot reclame – niet alleen uit executie.

In 2021 moet je (nog steeds) top of mind zijn

De marketing ligt nu misschien stil, maar de vraag is: “Wat zijn nu de prioriteiten om top of mind te blijven?” Of het coronavirus voor jouw bedrijf nou stilstand, achteruitgang, of juist een flinke boost heeft opgeleverd, wat deze crisis ook gaat doen, blijf vooruit kijken en blijf zichtbaar. Want als de economie in 2021 weer gaat draaien, dan moet je klant je nog wel kunnen vinden.

Misschien hebben jullie juist nu wat meer tijd om samen voor een stevige basis te zorgen die (straks beter) op orde is. Is er niet voldoende marketingcapaciteit (meer), dan zijn dit de drie vlakken waarop je nu eenvoudig waarde kan creëeren die zich straks direct uitbetaalt als het beter gaat.

1. Optimaliseer online (lead)conversie

Ga je een beetje mee met je tijd? En zijn jullie commercieel ingesteld? Dan trekt jullie website bezoekers aan en verleidt hen om klant te worden.

Deze conversie (van bezoeker naar lead of klant) is nagenoeg overal, altijd en bij ieder bedrijf te optimaliseren. Een positief effect dat straks 24 uur per dag 365 dagen per jaar doorgaat. 

Een gerichte investering zal zich dus vrijwel altijd uitbetalen. Misschien al tijdens deze crisis. En anders erna wel. Ik geef je 4 concrete tips waarmee je snel resultaat kan boeken:

Optimaliseer je landingspagina’s

Dit zijn dé plekken waar je bezoekers een e-mail adres achter kunnen laten of direct iets kopen. Zorg dat ze maximaal verleiden. Bijvoorbeeld met heldere Call To Actions en overtuigende reviews. Maak het niet te inhoudelijk of technisch – probeer vanuit je doelgroep te denken – en verwijder alles wat je klant kan afleiden.

Loop je top 5 pagina’s na

Een beetje marketeer weet welke pagina’s het meeste bezoek ontvangen. Daar zit verkoop potentieel. Hoe zit dat bij jullie? Zijn deze pagina’s voldoende conversie gericht? Ziet je dienst of product er aantrekkelijk uit? Begrijpen ze wat ze hier kunnen doen? Zijn er voldoende ‘next-steps’ of soft-conversies mogelijk?

Werk je klantcases, reviews en testimonials bij

Beoordelingen van andere klanten op je website stimuleren jouw verkoop. Dat is bewezen. Helaas schiet dit er bij veel B2B bedrijven bij in. Vraag om reviews. Werk ze nu bij. Want, hoe meer actuele testimonials en cases, hoe beter dat voor je online verkoop is.

SEO quick-wins

SEO is een typisch lange termijn investering. Toch zijn er ook quick-wins. Denk bijvoorbeeld eens aan pagina’s die wél bezoek opleveren, maar nog net niet op de eerste pagina van Google staan. Door juist op deze pagina’s aandacht aan je content te besteden haal je vanaf volgende maand misschien wél die extra leads binnen.

Dus ja, ook nu valt er nog winst te behalen. Alles wat je nu optimaliseert levert straks rendement op. Maanden lang!

2. Kansen in je (klant)data

Ik help bedrijven hun marketingproces verbeteren. En keer op keer verbaas ik me dat het maanden – of zelfs jaren – geleden is dat er écht een degelijke analyse op het klantenbestand is gedaan.

Dat is doodzonde want daar zit enorme waarde. Ligt om welke reden dan ook jouw marketing door Corona even stil? Dan is dit hét moment bij uitstek om eens goed in je cijfers te duiken.

Drie analyses die altijd cruciale inzichten opleveren:

80/20 regel: Niet voor niks een bekende regel, maar wie kan er nog antwoord geven op welke 20% van je klanten voor 80% van je omzet zorgt? En welke conclusies of marketingacties je daar in het vervolg aan kan verbinden?

De topklanten-analyse: Wie zijn die 20% topklanten? En waarom zijn het zulke goede klanten? Zorg dat je dat weet en gebruik deze informatie om je marketing (boodschap, beeld, prijsstelling) te optimaliseren. Je zult versteld staan van de resultaten.

ROI op acquisitie vs retentie: Hoe verhoud jullie ROI (Return op Investment) van acquisitie tot zich tot die van retentie? Bedrijven kijken vaker naar hoe ze nieuwe klanten kunnen aantrekken. Klantretentie wordt in de meeste gevallen niet als prioriteit gezien. Maar wist je dat klanten behouden veel goedkoper is dan nieuwe klanten werven? Acquisitie kosten zijn vaak 4-10x hoger dan het behouden van een zelfde klant.

Kortom, cijfers liegen niet. Ze helpen je verder. Zowel nu als straks.

3. Het professionaliseren van je marketing

Tot slot zou je in deze tijd stil kunnen staan bij het professionaliseren van je marketing. De vijf domeinen waarop je kan professionaliseren:

Van oude gewoontes (en bureaus’) naar slimme marketingtools

Het marketinglandschap verandert razendsnel. Oude gewoontes maken dat je misschien achterop bent geraakt. Het gaat zich terug verdienen om uit te zoeken op welke tijdrovende klussen en uren van bureau’s je simpel kan besparen met moderne marketingtools.

Van losse flodders naar ‘always-on groeimodel’

Af en toe een nieuwsbrief, een event of een campagne is niet meer van deze tijd. Het zijn losse flodders die niets bijdrage aan je groei op de lange termijn. Werk toe naar een marketingfunnel zodat al je marketing continu bijdraagt aan de groei van je organisatie.

Van e-mail naar marketing automation

Versturen jullie nog steeds een maandelijkse nieuwsbrief naar al je klanten? Dan is jouw marketing helaas vrij ouderwets en levert hoogstwaarschijnlijk vrijwel niks op. Met marketing automation kan je verschillende klant-segmenten automatisch gepersonaliseerde berichten sturen. Dat levert uiteindelijk veel meer rendement.

Van centrale aansturing naar zelfsturing

Zeker nu (het hele) marketingteam thuis werkt, komt het erop aan. Werken de in het verleden geïmplementeerde processen om de doelstellingen van je organisatie te bereiken? Idealiter werkt je team – inclusief externe bureau’s en specialisten – volledig zelfsturend. Nog niet? Onderzoek wat daar te winnen valt want je team wordt er veel effectiever van.

Externe specialisten inhuren

Je marketingteam is onderbemand, of het ontbreekt het specialistische kennis. Zet je meteen een vacature uit of heb je meer aan een tijdelijke externe specialist? Het tijdelijk inhuren van externe specialisten is een kostenefficiënte oplossing omdat het schaalbaar is. Je huurt ze alleen in wanneer je ze nodig hebt. Specialisten hebben bovendien vrijwel geen inwerktijd nodig en brengen veel ervaring en kennis met zich mee.

Zo zie je maar. Ook je marketing kan continu een stapje beter. En als je ieder kwartaal een paar structurele verbeteringen doorvoert, hoe ziet jouw marketing er dan over een jaar uit?

Heb je behoefte aan tijdelijke hulp, wil je marketing quick scan of advies? Neem dan vooral contact met mij op, ik help je hier graag mee.