Je winkel in lock-down? Open een Facebook winkel!

Dinsdag 15 december. De detailhandel is gesloten. Vlak voor kerst staat en hangt je winkel natuurlijk vol met allerlei leuke cadeaus en prachtige outfits. De online reuzen staan als altijd klaar, maar wie kent de smaak en voorkeuren van jouw klant nou beter dan jijzelf? Je hebt alleen geen online shop.

Wist je dat je op Facebook tegenwoordig de mogelijkheid hebt om je producten in de digitale etalage te zetten met je eigen shop binnen je Facebook pagina? Open nu een Facebook winkel en blijf je eigen klanten bedienen. Deze facebook ‘shopping section’ is ideaal voor (r)etailers om klanten te bereiken via Facebook, en bovendien gratis in gebruik. 

De lancering van de Facebook winkel functie werd eind mei door Mark Zuckerberg zelf gedaan. Deze webshop-functie in het sociale platform ontstond midden in de Corona crisis om de kleinere winkeliers, die werden getroffen door een lockdown in hun land of regio, te helpen toen hun fysieke winkel niet open kon of mocht. Met Facebook Shop konden zij toch hun verkoop (online) voortzetten.

Met deze nieuwe functionaliteit heb je als detaillist de mogelijkheid om op je Facebook pagina producten te integreren in een Facebook shop of Facebook winkelwagen. Dit heeft als voordeel dat jouw klanten in één oogopslag jouw (kerst) artikelen kan zien.

Je kan er zelfs voor kiezen om bepaalde uit te lichten door ze vast te zetten aan de bovenkant van je Facebook pagina. Zo ziet iedere bezoeker op jouw Facebook Pagina deze items als eerste.

Waar vind je de Facebook winkel?

Net zoals je nu ook al tabbladen hebt voor bijvoorbeeld je ‘foto’s’ en ‘evenementen’, kan je sinds/dankzij dit jaar ook een tabblad toevoegen aan je bedrijfspagina zodat je artikelen op je pagina kan vertonen én verkopen.

Facebook en Instagram bieden sinds kort ook een betaalfunctie zodat gebruikers het platform niet hoeven te verlaten om hun aankoop af te ronden. Hierop zijn wel kosten van toepassing maar deze optie is momenteel enkel beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde staten.

De eerste producten die je live zet zijn natuurlijk je mooiste, gegarandeerde successen. Probeer ook advies te geven waar je die artikelen leuk mee kan combineren in het geval van schoenen of kleding. Daarmee kan je ook mooi een andere categorie uit je assortiment onder de aandacht brengen of een andere lokale ondernemer steunen.

Hoe maak je zo’n Facebook shop aan?

  • Voeg het winkel tabblad toe aan je Facebook bedrijfspagina

Het zou kunnen dat het tablad ‘Winkel’ al actief was zonder dat je dat wist, bijvoorbeeld wanneer je het ‘Winkelen sjabloon’ geselecteerd hebt voor je pagina. Ga hiervoor naar instellingen en voer de volgende stappen uit:

Pagina bewerken > Een tabblad toevoegen > Winkel tabblad toevoegen

een facebook winkel maken stap 1: Voeg het winkel tabblad toe aan je facebook bedrijfspagina

Tip: Je kan de verschillende tabladen slepen om ze van positie te wijzigen. Zo kan je bepaalde secties hoger zetten en dus meer zichtbaarheid geven.

  • Bij het instellen van je Facebook shop moet je direct de juiste munteenheid te selecteren
    Facebook shop instellen

Heb je niet de juiste munteenheid geselecteerd dan moet je de shop weer verwijderen en weer opnieuw te starten.

Facebook shop verwijderen

  • Wanneer je het tabblad ‘shoppen’ niet kan vinden, klik dan op ‘tabbladen beheren’ helemaal links onderaan op je paginaTabblad shoppen toevoegen Facebook

Selecteer vervolgens helemaal onderaan ‘een tabblad toevoegen’

Facebook shop toevoegen op je Facebook Pagina

Klik vervolgens op ‘add tab’

Facebook Shoppen toevoegen

Je ziet helemaal onderaan op het overzicht je tabblad ‘Shoppen’ staan

Facebook Shoppen toevoegen

Klik op ‘Instellingen’

Facebook shop toevoegen

en zorg dat de tab aanstaat.

Facebook shop toevoegen

Nu heb je de tab Shoppen en kun je je eigen Facebook shop gaan inrichten!

  • Er bestaat een kans dat jij nog niet de mogelijkheid hebt om een betaallink (url) toe te voegen aan je Facebook shop.
    Facebook schrijft in het helpcenter voor adverteerders hierover:

    Het Facebook winkelgedeelte op je Facebook Pagina is een nieuwe functie die momenteel geleidelijk beschikbaar wordt gesteld. Deze optie is mogelijk nog niet beschikbaar voor jou. 

    Zie ook onderstaand bericht:
    Facebook url niet toevoegen in Facebook shop

En nu inrichten maar!

Voor je dat je de Facebook shop gaat vullen is het verstandig om te bedenken hoe je de levering en betaling wil organiseren. Kunnen klanten de producten afhalen, of ga je het bezorgen? En heb je een mobiele pin console van je eigen provider of bijvoorbeeld via iZettle of SumUp? Of ga je tikkies sturen?

De richtlijnen en aanbevelingen van Facebook voor het weergeven van producten vind je hier:

Ik som de belangrijkste even voor je op:

Afbeeldingen:

  • Je moet tenminste 1 afbeelding voor elk product hebben
  • De afbeelding moet een echt beeld van het product zijn, dus geen grafische voorstelling, illustratie of icoon van het product. Het liefst in je eigen winkelomgeving om het zo persoonlijk mogelijk te maken.

Afbeelding Tips:

  • Gebruik kwalitatieve afbeeldingen. Het wordt aanbevolen door Facebook dat je afbeelding minimaal 1.024 x 1.024 pixels bedraagt
  • Ideaal gezien heeft de productafbeelding een witte achtergrond en een sfeerbeeld van het merk en in je eigen winkelomgeving
  • Het beeld mag geen teksten bevatten (bijvoorbeeld met een actie of promocodes), geen beledigende inhoud, reclame- of promotiemateriaal, watermerken of informatie zoals beperkt geldige aanbiedingen bevatten.

Omschrijvingen:

De omschrijving gaat over het product en moet makkelijk leesbaar zijn, je gebruikt dus korte zinnen en opsommingtekens.

Wat mag niet?

  • De beschrijving mag geen HTML-, telefoonnummers of e-mailadressen bevatten
  • Geen lange titels, overmatige leestekens of alle letters in hoofdletters of in kleine letters
  • Je mag geen links naar boeken- of filmverdelers of andere externe links gebruiken in je omschrijving

Hulp nodig? Bel me: 06-52645346